For det første er jeg kommet til at køre ude en del af tiden. Det foregår i min Ford Falcon, en rimelig kvik servicevogn med en 4 liters benzinmotor og automatgear. Den er dog ikke særlig god i terræn… Jeg har mit håndværktøj og lidt forskellig olie med. Så tager man de reservedele med man regner med at bruge. Her i Bundaberg kommer vi ikke så langt omkring som i de andre afdelinger. Der var dog en dag hvor jeg var ude og lave to små eftersyn jeg kom lidt omkring.
Jeg kørte hjemmefra lige fra morgenen og var først i Maryborough og lave 100 timers eftersyn på en ny traktor. Så gik turen til Harvey Bay tekniske universitet hvor jeg skulle kigge på en Gator (en seks hjulet golfbil). Den fik skiftet olie, filtre og tændrør samt lidt justeringer. Jeg var tilbage på værkstedet lidt før fyraften men havde også kørt 280 km.

Klik på billedet for at se det i stor størrelse
Ford Falcon.
Den store antenne på kofangeren er til mobiltelefonen, det er dog ingen garanti for dækning. Den næste antenne er til walkie´en.
Klik på billedet for at se det i stor størrelse

Så er vognen pakket.

En anden spændende opgave var en peanut høster. Maskinen er en Amadas og er en amerikansk maskine produceret i samarbejde mellem Amadas og John Deere. Den har en John Deere 9500 mejetærsker som chassis incl. kabine, hydraulik og motor. Alt andet er lavet specielt af Amadas til at høste jordnødder. Maskinen har en 6 meter pickup og tanken er en tipkasse der indeholder ca. 3 tons. Jordnødderne bliver først kørt op på jorden og ligger til tørre 3 til 5 dage før de høstes. Maskinen er fra 1997 og har kørt 4500 timer. Den kostede ca. 1,7 mio. kr. som ny.
Jeg skulle renovere vandpumpen og så havde han nogle problemer med hydraulikken på pickup´en.

Mens jeg lavede det opdagede vi en varmeapparat slange der var gnavet, vi aftalte at jeg skulle komme igen sidst på dagen og skifte den. Da jeg kom tilbage havde han holdt stille i en time for at jeg kunne komme med de sidste omgange på det stykke, bagefter skulle han flytte til en anden farm.

Endnu en rar Aussie !!!

Jeg har været ude ved den endnu engang da den havde fået en mislyd i motoren og var begyndt at ryge. Jeg kontrollerede dyserne og der var en der stod åben hele tiden så den fik et sæt nye. Samtidig var et af dyserørene også utæt. Det var simpelthen blevet sandblæst tyndt da kølervingen hele tiden trækker en masse jord/støv gennem køleren. Det er ikke så mærkelig at et vinter eftersyn løber op i 150-160000 kr.

Klik på billedet for at se det i stor større
En tur i ”bushen”.
Bemærk sukkerrørene i bagrunden, de er over tre meter høje og klar til at høste.
Klik på billedet for at se det i stor større
Jordnødderne tærskes fra stænglen i indføringskanalen, resten af maskinen separerer og renser.
Klik på billedet for at se det i stor større
Der er jord og støv overalt. Skulle der smutte en sten med ind går det også men det larmer helt vildt.
Klik på billedet for at se det i stor større
Læg mærke til udvekslingen på kassen for at få den uden for pickup`en.

Jeg var i bushen og lave 100 timers eftersyn på en ny John Deere 8430 som kører med en halvstor jordsluffe. De var i gang med at lave et vandresouvar for en kartoffelfarmer så han kunne samle overflade vandet når det regner. Maskinen var udstyret med laser som lagde jorden i den ønskede højde på diget. Han har 10 kubikmeter i sluffen og han kunne fylde den på et øjeblik, men så var 8430`eren også meget let i snuden. Jorden var nogle steder så hård at de havde haft en Caterpillar dozer til at grubbe og løsne den. Da jeg var derude havde han kørt der i halvanden måned og havde cirka en måned tilbage. Jeg spurgte om man gav fast pris på så stort et projekt men det var udelukkende på timeløn. Omregnet i danske er det ca. 600 kr. i timen plus 10% moms.

Det var for øvrigt en varm fornøjelse at lave eftersynet da det foregik i solen midt på dagen. Ved 1oo timer skal olien i forakslen skiftes og da den var udstyret med tvillinghjul skulle de afmonteres. Nu er det ikke som i Danmark med snaplåse. Nej de er boltet på og der er også et skrækkelig tung mellemstykke i støbejern der skal boltes af før man kan skifte de 4 liter olie !!!

John Deere 8430 med en fire meter sluffe. Yderst til venstre ses laseren der styrer skæret når han lægger jorden ud på diget.

Læg mærke til at maskinen er løftet men skæret retter af mens kassen tømmes.

Ikke alt jord i Australien er rødt. Diget bliver 6-7 meter hvor det er højest.


Centracks i Bundaberg havde solgt tre nye sukkerhøstere til denne sæson, to på hjul og en på bælter. Maskinerne kommer hjem uden elevator og top cutter for at spare plads på skibet fra Sydamerika. Alt på maskinen er hydraulisk trukket og ALLE slanger, rør og nipler bliver efterspændt ved klargøringen. Klargøringen er i det hele taget meget grundig da det mindste stop kan få store konsekvenser for farmeren. Når en farmer skal høste får han tildelt et antal banevogne som han skal fylde. Hvis han så får maskinstop og ikke fylder dem kan han ikke bare få nogle nye dagen efter, men må vente til sidst på sæsonen og se om der bliver ledige vogne og kapacitet på møllen.

Motoren er en 8,1 liter John Deere der leverer 375 hk.
Den ligger under kabinen så kabinen kan tippes frem hydraulisk. Bag kabinen står en kæmpe køler og intercooler. Selv om maskinen ser meget speciel ud er den forholdsvis simpel indvendig. Når sukkerrørene har fået klippet toppen skæres de over lige over jorden og føres gennem maskinen af nogle valser. Først lige før elevatoren sidder knivene som klipper rørene i 20 cm stykker. Lige bag knivene sidder der en fem fod (150 cm) blæser som suger affald op når rørene falder ned på elevatoren. Endelig sidder der en mindre blæser i toppen af elevatoren som suger de sidste blade op.

Se et stort billed

Vores ”truckie” Peter er landet med en ny høster som han har hentet i Brisbane.

Se et stort billed
Denne maskine er på hjul og den kan lige køre af bilen uden at gå i jorden.
Se stort billed

Lige et billede af vores kran. Nok ikke af nyeste dato men den er stærk og den virker.
Der kører faktisk mange af den slags kraner hernede.

Se stort billed
Så er top cutteren monteret på armen og turen er kommet til elevatoren.
Se stort billed

Den sorte kappe i toppen er blæserskærmen over den store blæser. Man fornemmer lidt størrelsen her.

Se stort billed

Base cutteren har et kraftig gear som trækkes hydraulisk. De klipper rørene lige i jordhøjde og valserne skubber dem ind med roden først.

Se stort billed

Klar til levering. Total højden er 4,9 meter men det er ingen problem !! Peter har en permanent højde tilladelse på 5 meter.

Så er det vist på tide at fortælle lidt om arbejdet. For godt en måned siden var min nye servicevogn endelig klar og Falcon`en blev sat til side. Den ”nye” bil er en syv år gammel Nissan Patrol der har kørt 200000 km, men den er i fin stand og vores maler har malet undervognen og poleret resten op. Værktøjskasserne er helt nye og kompressoren kun et år gammel.

En af de første dage jeg kørte i den blev også en af de længere.
Klokken et om eftermiddagen blev jeg sendt ud til en JD 5425 og montere en starter som en kunde selv havde afmonteret og sendt til værkstedet. Vi havde checket starteren og kunne ikke finde nogen fejl så kunden ville gerne at vi monterede den og checkede at alt virkede. Det var et godt stykke inde i landet på den anden side af Mt. Perry. Kundens adresse var en postbox i Monto så beskeden var at dreje til højre i Mt Perry og så køre 41 km. mod Monto, så lå huset på en bakketop på venstre hånd - og hvis jeg kom til Tree Mile Creek var jeg kørt for langt... Det er meget normalt med den slags beskrivelser og de passer som regel. Andre gange får man et ”mud map” som er tegnet på en gammel avis eller hvad der nu er nærmest. Her bruges også store træer, vandløb , vejsving og afstand som pejlemærker.

Se stort billed
Vel fremme kunne jeg konstatere at kunden havde skilt det meste af traktoren ad (frontlæsserbeslag, hydraulikventil, brændstofslanger mm.), for at få starteren af så det tog noget tid at få den samlet igen. Jeg kunne ret hurtig fortælle at det var hans batteri der var defekt. Det var et helt nyt batteri som han lige havde købt i en lokal butik så det var nok der han skulle henvende sig. Kunden takkede for hjælpen, men jeg kunne ikke lade være med at tænke på regningen. Syv timer i alt plus 300 km. a 2,50 kr. i kørsel

Så gik turen til Miriamvale lidt længere nordpå. Nye traktorer skal have første eftersyn ved 100 timer og kunden skal kun betale reservedelene. Derfor ville værkføreren gerne at jeg lavede et eftersyn når vi nu var på de kanter, selv om det blev sent. Det var blevet mørkt da jeg nåede frem, men jeg havde ringer til kunden så traktoren var kørt ind i et skur hvor der var lys. Klokken 22 bakkede jeg ind hjemme på Hurst Street og havde kørt 485 Km. Det er også min rekord til dato. Allerede fra morgen havde jeg pakket bilen til næste dag så klokken seks næste morgen kørte jeg sydpå til Maryborough hvor jeg havde tre jobs.

Første job var en ældre JD 7800 som havde kørt et forskærm ind gennem bundkaret. Det viste sig dog at den også havde smadret trækakslen til forakslen men jeg monterede et nyt bundkar så den selv kunne køre fra marken. Den står på værkstedet nu da den skal have en større omgang.

Næste job var en JD  7930 som havde hydraulik problemer. Traktoren kører ”houl-out” som man kalder frakørsels traktorer. Joystikket til hydraulikken har en sikkerhedskontakt så man ikke af vanvare kommer til at tippe vognen, og den kontakt var ustabil. Heldigvis havde jeg et joystik med- dog til en anden model- men selve elektronikken kunne flyttes over, så han var kørende igen.

JD 7930 med side tipper. Maryborough Sugar Factory har ingen jernbane så alle sukkerrørene køres på lastbiler, mange af trailerne er b-dobbels. Trailerne stilles på marken så to houl-outs kan holde høsteren kørende hele tiden. Til gengæld kræver det mange lastbiler, der var fem trækkere der byttede trailere på denne mark og der var kun 15km til fabrikken.
På dagens sidste job skulle jeg kigge på en JD 3720 som er en kompakt traktor. Kunden klagede over at batteriet løb over og at tankmåleren ikke virkede. Batteriet var ret hurtig klaret. Chaufføren havde lige fyldt vand på – helt op til proppen, så jeg tømte lidt af. Tankmåleren havde mistet flyderen så der bestilte jeg en ny. Jeg var hjemme til spisetid og havde små 300 km. på tælleren  
Nu er det ikke hver dag at jeg er på landet, man kan godt have en uge hvor det hele foregår hjemme på værkstedet. Det gælder dog os alle sammen. Det er tit sådan at hvis man har været ude ved en traktor og konstateret at den skal på værkstedet, så laver man den selv færdig derhjemme.

Centracks har nu åbnet afdeling nummer syv i Mackay cirka 600km. nord for Bundaberg. På sigt regner man med at Mackay bliver en af de største afdelinger da det er et stort og godt landbrugs område. For at få gang i hjulene deroppe har Pete kørt en del brugt traktorer derop, her en flok NH`ere. Den midterste har jeg haft fingrene i for nogle måneder siden. Den er taget i bytte i Emerald og kom hertil for at blive klargjort og malet. Den var utæt for olie overalt så jer har haft begge bagaksler, pto hus, top og bund på gearkassen samt bundkar afmonteret og pakket om. Der blev også skiftet mindst ti hydraulikslanger som var utætte. Man må sige at der gøres meget ud af det kosmetiske på de brugte traktorer og det er rigtig flotte maskiner der står til salg.

New Holland TM135 klar til maler. Bemærk at gulvet under den er helt tør selv om den havde stået der i en uge.
Her er jeg ude ved en JD 6820 som havde mislyd fra bagakslerne og slør i lejerne. Da det er et større arbejde at afmontere vognen for at få traktoren ind på værkstedet afmonterede jeg ”lårene” ude ved kunden. Det var dog bremserne der var synderen, (manglende bremser på vognen) men disse modeller har lidt problemer med lejerne så jeg tog delene med hjem og skiftede lejerne også. Så kan den forhåbentlig køre 4000 timer igen uden problemer. En houl-out traktor kører 2000 timer om året, men gør det på 20 uger!!

Her er jeg klar til at samle traktoren igen. Maskinstationen havde en trucks så det var nemt at få kran og lår læsset af. Der skal selvfølgelig også frisk olie og nye filtre på.