For det første er jeg kommet til at køre ude en del af tiden. Det foregår i min Ford Falcon, en rimelig kvik servicevogn med en
Jeg kørte hjemmefra lige fra morgenen og var først i Maryborough og lave 100 timers eftersyn på en ny traktor. Så gik turen til Harvey Bay tekniske universitet hvor jeg skulle kigge på en Gator (en seks hjulet golfbil). Den fik skiftet olie, filtre og tændrør samt lidt justeringer. Jeg var tilbage på værkstedet lidt før fyraften men havde også kørt
Så er vognen pakket.
En anden spændende opgave var en peanut høster. Maskinen er en Amadas og er en amerikansk maskine produceret i samarbejde mellem Amadas og John Deere. Den har en John Deere 9500 mejetærsker som chassis incl. kabine, hydraulik og motor. Alt andet er lavet specielt af Amadas til at høste jordnødder. Maskinen har en
Jeg skulle renovere vandpumpen og så havde han nogle problemer med hydraulikken på pickup´en.
Mens jeg lavede det opdagede vi en varmeapparat slange der var gnavet, vi aftalte at jeg skulle komme igen sidst på dagen og skifte den. Da jeg kom tilbage havde han holdt stille i en time for at jeg kunne komme med de sidste omgange på det stykke, bagefter skulle han flytte til en anden farm.
Endnu en rar Aussie !!!
Jeg har været ude ved den endnu engang da den havde fået en mislyd i motoren og var begyndt at ryge. Jeg kontrollerede dyserne og der var en der stod åben hele tiden så den fik et sæt nye. Samtidig var et af dyserørene også utæt. Det var simpelthen blevet sandblæst tyndt da kølervingen hele tiden trækker en masse jord/støv gennem køleren. Det er ikke så mærkelig at et vinter eftersyn løber op i 150-160000 kr.
Jeg var i bushen og lave 100 timers eftersyn på en ny John Deere 8430 som kører med en halvstor jordsluffe. De var i gang med at lave et vandresouvar for en kartoffelfarmer så han kunne samle overflade vandet når det regner. Maskinen var udstyret med laser som lagde jorden i den ønskede højde på diget. Han har
Det var for øvrigt en varm fornøjelse at lave eftersynet da det foregik i solen midt på dagen. Ved 1oo timer skal olien i forakslen skiftes og da den var udstyret med tvillinghjul skulle de afmonteres. Nu er det ikke som i Danmark med snaplåse. Nej de er boltet på og der er også et skrækkelig tung mellemstykke i støbejern der skal boltes af før man kan skifte de
Læg mærke til at maskinen er løftet men skæret retter af mens kassen tømmes.
Ikke alt jord i Australien er rødt. Diget bliver 6-
Centracks i Bundaberg havde solgt tre nye sukkerhøstere til denne sæson, to på hjul og en på bælter. Maskinerne kommer hjem uden elevator og top cutter for at spare plads på skibet fra Sydamerika. Alt på maskinen er hydraulisk trukket og ALLE slanger, rør og nipler bliver efterspændt ved klargøringen. Klargøringen er i det hele taget meget grundig da det mindste stop kan få store konsekvenser for farmeren. Når en farmer skal høste får han tildelt et antal banevogne som han skal fylde. Hvis han så får maskinstop og ikke fylder dem kan han ikke bare få nogle nye dagen efter, men må vente til sidst på sæsonen og se om der bliver ledige vogne og kapacitet på møllen.
Motoren er en
Den ligger under kabinen så kabinen kan tippes frem hydraulisk. Bag kabinen står en kæmpe køler og intercooler. Selv om maskinen ser meget speciel ud er den forholdsvis simpel indvendig. Når sukkerrørene har fået klippet toppen skæres de over lige over jorden og føres gennem maskinen af nogle valser. Først lige før elevatoren sidder knivene som klipper rørene i
Vores ”truckie” Peter er landet med en ny høster som han har hentet i Brisbane.
Lige et billede af vores kran. Nok ikke af nyeste dato men den er stærk og den virker.
Der kører faktisk mange af den slags kraner hernede.
Den sorte kappe i toppen er blæserskærmen over den store blæser. Man fornemmer lidt størrelsen her.
Base cutteren har et kraftig gear som trækkes hydraulisk. De klipper rørene lige i jordhøjde og valserne skubber dem ind med roden først.
Klar til levering. Total højden er
Så er det vist på tide at fortælle lidt om arbejdet. For godt en måned siden var min nye servicevogn endelig klar og Falcon`en blev sat til side. Den ”nye” bil er en syv år gammel Nissan Patrol der har kørt
En af de første dage jeg kørte i den blev også en af de længere.
Klokken et om eftermiddagen blev jeg sendt ud til en JD 5425 og montere en starter som en kunde selv havde afmonteret og sendt til værkstedet. Vi havde checket starteren og kunne ikke finde nogen fejl så kunden ville gerne at vi monterede den og checkede at alt virkede. Det var et godt stykke inde i landet på den anden side af Mt. Perry. Kundens adresse var en postbox i Monto så beskeden var at dreje til højre i Mt Perry og så køre
Så gik turen til Miriamvale lidt længere nordpå. Nye traktorer skal have første eftersyn ved 100 timer og kunden skal kun betale reservedelene. Derfor ville værkføreren gerne at jeg lavede et eftersyn når vi nu var på de kanter, selv om det blev sent. Det var blevet mørkt da jeg nåede frem, men jeg havde ringer til kunden så traktoren var kørt ind i et skur hvor der var lys. Klokken 22 bakkede jeg ind hjemme på Hurst Street og havde kørt
Første job var en ældre JD 7800 som havde kørt et forskærm ind gennem bundkaret. Det viste sig dog at den også havde smadret trækakslen til forakslen men jeg monterede et nyt bundkar så den selv kunne køre fra marken. Den står på værkstedet nu da den skal have en større omgang.
Næste job var en JD 7930 som havde hydraulik problemer. Traktoren kører ”houl-out” som man kalder frakørsels traktorer. Joystikket til hydraulikken har en sikkerhedskontakt så man ikke af vanvare kommer til at tippe vognen, og den kontakt var ustabil. Heldigvis havde jeg et joystik med- dog til en anden model- men selve elektronikken kunne flyttes over, så han var kørende igen.
JD 7930 med side tipper. Maryborough Sugar Factory har ingen jernbane så alle sukkerrørene køres på lastbiler, mange af trailerne er b-dobbels. Trailerne stilles på marken så to houl-outs kan holde høsteren kørende hele tiden. Til gengæld kræver det mange lastbiler, der var fem trækkere der byttede trailere på denne mark og der var kun 15km til fabrikken.
På dagens sidste job skulle jeg kigge på en JD 3720 som er en kompakt traktor. Kunden klagede over at batteriet løb over og at tankmåleren ikke virkede. Batteriet var ret hurtig klaret. Chaufføren havde lige fyldt vand på – helt op til proppen, så jeg tømte lidt af. Tankmåleren havde mistet flyderen så der bestilte jeg en ny. Jeg var hjemme til spisetid og havde små
Nu er det ikke hver dag at jeg er på landet, man kan godt have en uge hvor det hele foregår hjemme på værkstedet. Det gælder dog os alle sammen. Det er tit sådan at hvis man har været ude ved en traktor og konstateret at den skal på værkstedet, så laver man den selv færdig derhjemme.
Centracks har nu åbnet afdeling nummer syv i Mackay cirka 600km. nord for Bundaberg. På sigt regner man med at Mackay bliver en af de største afdelinger da det er et stort og godt landbrugs område. For at få gang i hjulene deroppe har Pete kørt en del brugt traktorer derop, her en flok NH`ere. Den midterste har jeg haft fingrene i for nogle måneder siden. Den er taget i bytte i Emerald og kom hertil for at blive klargjort og malet. Den var utæt for olie overalt så jer har haft begge bagaksler, pto hus, top og bund på gearkassen samt bundkar afmonteret og pakket om. Der blev også skiftet mindst ti hydraulikslanger som var utætte. Man må sige at der gøres meget ud af det kosmetiske på de brugte traktorer og det er rigtig flotte maskiner der står til salg.
New Holland TM135 klar til maler. Bemærk at gulvet under den er helt tør selv om den havde stået der i en uge.
Her er jeg ude ved en JD 6820 som havde mislyd fra bagakslerne og slør i lejerne. Da det er et større arbejde at afmontere vognen for at få traktoren ind på værkstedet afmonterede jeg ”lårene” ude ved kunden. Det var dog bremserne der var synderen, (manglende bremser på vognen) men disse modeller har lidt problemer med lejerne så jeg tog delene med hjem og skiftede lejerne også. Så kan den forhåbentlig køre 4000 timer igen uden problemer. En houl-out traktor kører 2000 timer om året, men gør det på 20 uger!!